Stanowisko Polskiej Izby Książki dot. proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmian w wykazie lektur
Prezentujemy przekazane dziś do MEiN uwagi Polskiej Izby Książki do projektów rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki z dnia 08.06.2021 r. Jest to wspólne, wypracowane stanowisko PIK dot. projektowanych przez MEiN zmian w wykazach lektur.
UWAGI Polskiej Izby Książki do projektów rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki z dnia 08.06.2021 r zmieniających rozporządzenia:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
Odnosząc się do projektowanych przez MEiN zmian w wykazach lektur, wydawcy edukacyjni wraz z wydawcami literatury dziecięcej i młodzieżowej proponują przywrócenie kilku lektur uzupełniających oraz zwiększenie zakresu zmian w wykazie lektur obowiązkowych i uzupełniających.
Propozycje te w obrębie lektur obowiązkowych polegają na pominięciu kilku tytułów lub też na rezygnacji z omawiania niektórych utworów w całości – na rzecz skupienia się na starannie wybranych fragmentach tych utworów.
Natomiast w obrębie lektur uzupełniających – dopisanie tytułów dodatkowych z literatury współczesnej, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne, wychowawcze, elementy konstrukcyjne utworu oraz jego warstwę językową. Wielu uczniów pochodzi z domów, gdzie książki nie są obecne i szkoła jest jedynym miejscem, w którym dzieci te mają kontakt z literaturą. Rodzice i uczniowie często traktują lektury uzupełniające jako źródło informacji o tym, co warto przeczytać poza lekcjami języka polskiego, a znajomość najnowszej literatury pozwala uczniowi uczestniczyć w czasie rzeczywistym w życiu kulturalnym i być aktywnym odbiorcą współczesnych mu dokonań literackich. Dużym walorem literatury dla dzieci i młodzieży jest przedstawienie w niej świata rozpoznawalnego przez ucznia, opisanego współczesnym mu językiem, co sprzyja rozwojowi jego zainteresowań i zachęca go do przeczytania kolejnej książki.
Dołożono starań, aby proponowane zmiany, analogicznie do zmian zawartych w projekcie MEiN, nie skutkowałyby zwiększeniem zakresu wymagań z języka polskiego na egzaminie ośmioklasisty i egzaminie maturalnym ani też koniecznością wymiany podręczników szkolnych.
Niniejszy dokument przygotowano na podstawie: - wyników badań1 na temat możliwości realizacyjnych obecnie obowiązującej listy lektur w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej2 , przeprowadzonych wśród aktywnie uczących, doświadczonych nauczycieli języka polskiego w powyższych typach szkół; - raportu Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku”.
I ETAP EDUKACYJNY KLASY I – III Proponuje się przywrócenie poniższych lektur, które zostały usunięte. |
|
Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca |
Książeczka napisana dla córki autora jeszcze w latach 60-tych. Jednak komunistyczna cenzura zablokowała wydanie książki i tekst wyszedł jedynie w drugim obiegu. Po prawie czterdziestu latach, w 2006 roku, po raz pierwszy ukazała się oficjalnie, a w 2016 roku została wpisana na listę lektur i zyskała bardzo dobre opinie nauczycieli. Uczniowie od razu polubili nosorożca, który marzył o fruwaniu. Pełne humoru rysunki wzbogacają tekst o szczęściu, przyjaźni i marzeniach. Książka wpisuje się w podstawę programową – rozwija umiejętność czytania prostych tekstów, rozwija wyobraźnię, kształci wrażliwość estetyczną i moralną. |
Opowiadanie o sympatycznym psiaku, którego imię jest skrótem od Ekstraordinary Life Form (bardzo niezwykła forma życia), to według nauczycieli i bibliotekarzy jedna z najchętniej czytanych lektur w klasach I-III. Ale nie tylko, jak donoszą pedagodzy, aktywizuje dzieci do pomocy bezdomnym zwierzętom (zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska). Książka mówi o rodzinie, która przyjmuje do domu psa ze schroniska. Dzięki empatii, szacunkowi do zwierząt, jaki okazują mu nowi opiekunowie – szczeniak Elf odżywa. Czytając tę książkę, dziecko rozumie, że przyjaźń i bliskość w rodzinie są kluczowe dla każdego z nas, także dla braci mniejszych, kochających nas bezwarunkowo i zależnych od nas. Dzięki tej książce dziecko czuje, że wzięcie odpowiedzialności za słabsze, zależne od niego stworzenie, bycie dla niego dobrym opiekunem daje radość, buduje, jest dobrem w czystej postaci. W podstawie programowej: a) w wymaganiach ogólnych, zgodnie z którymi uczeń m.in. osiąga umiejętność rozumienia odczuć zwierząt, wyrażania tych stanów za pomocą wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz artystycznych form wyrazu; b) w wymaganiach szczegółowych w edukacji przyrodniczej: prowadzi proste hodowle roślin, przedstawia zasady opieki nad zwierzętami, domowymi, hodowlanymi i innymi; c) w etyce: (1) określa, co jest dobre, a co jest złe, w otaczającym go świecie i w świecie poznawanych tekstów oraz podaje uzasadnienie swojego zdania; (2) naśladuje i przyjmuje jako własne zachowania dobre na podstawie doświadczeń ze świata realnego oraz przykładów płynących z tekstów literackich, filmów i innych źródeł. |
II ETAP EDUKACYJNY KLASY IV–V LEKTURY OBOWIĄZKOWE |
||
Jest | Proponowana zmiana | Argumantacja zmiany |
---|---|---|
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy | propozycja omawiania lektury we fragmentach (nie w całości) |
Znaczący procent przebadanych nauczycieli wskazał ten utwór jako zbyt trudny w odbiorze dla współczesnych uczniów szkoły podstawowej, stojący w sprzeczności z postawami, które ma promować podstawa programowa. Jest to dzieło bardzo obszerne, zawierające archaiczne słownictwo, które sprawia, że uczeń, skupiając uwagę na rozszyfrowywaniu podstawowego znaczenia wypowiedzi, nie podąża za fabułą – to doświadczenie trudu czytelniczego mocno zniechęca młodych ludzi do podejmowania aktywności czytelniczej i utrwala w nich przekonanie, że czytanie książek wiąże się z ogromnym wysiłkiem. Niektóre fragmenty powieści, ze względu na krzywdzące przerysowania, wymagają czytania krytycznego, wiedzy na temat kolonializmu, więc wskazane byłoby wybranie i zaprezentowanie uczniom konkretnych, wartościowych fragmentów (np. pielęgnowanie Nel przez Stasia i rozmowa z Lindem, zakończenie z informacją o wyryciu przez Stasia napisu „Jeszcze Polska nie zginęła”). Warto w tym miejscu wspomnieć, że na wybranych fragmentach W pustyni i w puszczy można wyczerpująco omówić pojęcie powieści przygodowej, zaś utrwalanie cech gatunkowych tej odmiany powieści umożliwiają pozycje z wykazu lektur uzupełniających (np. zaproponowana w projekcie powieść Longina Jana Okonia, Tecumseh). Rezygnacja z omawiania w całości W pustyni i w puszczy nie wiąże się też z uszczupleniem wiedzy o twórczości Henryka Sienkiewicza, która jest wymagana w szkole podstawowej - bowiem wciąż na liście lektur figuruje omawiane w całości Quo vadis, z którym zapoznają się uczniowie klas VII–VIII, a więc już dojrzalsi odbiorcy dzieł literackich. |
II ETAP EDUKACYJNY KLASY VII–VIII LEKTURY OBOWIĄZKOWE |
||
Jest | Proponowana zmiana | Argumantacja zmiany |
---|---|---|
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII | rezygnacja z trenów I, V |
Ograniczenie liczby utworów Jana Kochanowskiego w wykazie lektur obowiązkowych byłoby znacznym odciążeniem dla ucznia, dla którego język trenów jest trudny (objaśnienia w przypisach obejmują w wielu wypadkach całe frazy, co sprowadza omawianie utworu do przekładania go na język współczesny), a w żaden sposób nie zubożyłoby jego wiedzy. Pozostałe treny, wymienione w wykazie lektur, umożliwiają bowiem wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę o tematyce i walorach artystycznych utworów Jana Kochanowskiego. Przypuszczalnie z tych właśnie względów treny I oraz V zostały wykreślone z wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu ósmoklasisty w latach 2021 i 2022, co sprawiło, że nie są omawiane w szkole podstawowej. Rezygnacja z tych pozycji w wykazie byłaby więc niejako zatwierdzeniem obecnie funkcjonującego w szkołach stanu. Warto również zauważyć, że lektura trenów powraca na kolejnym etapie edukacyjnym, gdy odbiorca jest bardziej dojrzały i ma większe szanse na ubogacający odbiór dzieł (pozycja nr 11 dla ZP na liście lektur obowiązkowych). |
Ignacy Krasicki, Żona modna | usunięcie pozycji z listy lektur obowiązkowych |
Podstawa programowa dla szkoły podstawowej nie wprowadza pojęcia satyry, jest ono realizowane dopiero na późniejszym etapie edukacyjnym. Omawianie tekstu o tak specyficznym gatunku bez kontekstu gatunkowego utrudnia uchwycenie specyfiki utworu, dostrzeżenie perspektywy „krzywego zwierciadła”, a zatem właściwe odczytanie przesłania utworu. Utrudnieniem jest także język tekstu – satyra ta wymaga bardzo rozbudowanych przypisów, których objętość przekracza objętość całego utworu. Powoduje to, że uwaga odbiorcy przekierowuje się z analizy tekstu na analizę przypisów, co uniemożliwia docenienie walorów językowych dzieła Ignacego Krasickiego. Omawianie satyr Ignacego Krasickiego jest przewidziane w podstawie programowej dla szkoły ponadpodstawowej (pozycja nr 17 dla ZP na liście lektur obowiązkowych) – i to właśnie na III etapie edukacyjnym uczeń jest wyposażony w aparat pojęciowy oraz zestaw kompetencji sprzyjający pogłębionej analizie i interpretacji wskazanej satyry. |
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace | omawianianie lektury we fragmentach (nie w całości) |
funkcjonujący porządek. Zasadność tego kroku potwierdzają głosy nauczycieli – niemal jedna trzecia przebadanych polonistów wskazała Syzyfowe prace jako utwór, z którego można by zrezygnować, aby odciążyć uczniów. Ze względu na wartości wpisane w dzieło Stefana Żeromskiego z pewnością warto byłoby, aby uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze ściśle wyznaczonymi, starannie wyselekcjonowanymi fragmentami tej powieści (m.in. lekcja języka polskiego z udziałem Zygiera). Wówczas uwaga młodych odbiorców zostanie ukierunkowana na to, co z dydaktycznego punktu widzenia jest najistotniejsze. |
Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż) | usunięcie pozycji z listy lektur obowiązkowych |
Ponad jedna trzecia przebadanych nauczycieli wskazała ten utwór jako zbyt trudny w odbiorze dla współczesnych uczniów z klas VII–VIII, zbyt erudycyjny i niezachęcający do poszerzania zainteresowań czytelniczych. Warto ponadto zwrócić uwagę, że tekst ten zawiera fragmenty bardzo swobodne obyczajowo, wymagające znajomości kontekstu społeczno-historycznego, a także specyficznego poczucia humoru autora – fragmenty te, odczytane wprost, mogą okazać się dla uczniów szokujące. Kolejnym argumentem przemawiającym za pominięciem tego utworu Wańkowicza w wykazie lektur jest fakt, że może on utrudniać uczniom uchwycenie istoty reportażu, jego cech gatunkowych – Tędy i owędy to bowiem niejednoznaczny gatunkowo przykład. Bardziej wartościowe dydaktycznie byłoby omówienie specyfiki formy reportażu na przykładzie tekstu współczesnego, w czytelny sposób spełniającego wymogi tego gatunku. |
(...)
Pismo przewodnie oraz powyższy dokument do pobrania w całości dostępny jest poniżej: