Ubywa księgarń, dobijają je coraz wyższe koszty
W Ogólnopolskiej Bazie Księgarń (wspólny projekt Instytutu Książki i Polskiej Izby Książki, finansowany ze środków MKiDN) według stanu na koniec sierpnia w Polsce działa 1692 księgarnie. Od sierpnia 2021 roku ubyło aż 81 placówek.
„Książki już od dłuższego czasu są postrzegane jako pewnego rodzaju towar luksusowy, dziś nikogo nie dziwi beletrystyka w cenie 50 czy nawet 60 zł. Dla rynku jako całości wzrost cen jest mniejszym problemem (choć jest on na pewno wyższy niż wskaźnik inflacji), niż postępujące ubożenie społeczeństwa i odkładanie mniej pilnych wydatków” – tłumaczy Łukasz Okuniewski, prezes Książnicy Polskiej, w wypowiedzi dla dziennika „Rzeczpospolita”.
„Księgarnie stacjonarne upadają i niestety będą upadać, ze względu na wzrost kosztów pracowniczych, ogrzewania czy w przypadku placówek w galeriach handlowych szalejącego kursu euro (czynsze są tam liczone właśnie w tej walucie – red.)” – dodaje. Podkreśla, że ratunkiem byłaby konsolidacja, ale gdy był na to czas, rynek nie był na nią gotowy. A teraz zwyczajnie jest już za późno.
Dla sektora wyzwaniem jest także konkurencja ze strony np. dużych sieci spożywczych, które również weszły mocno w sprzedaż książek – zauważa autor artykułu Piotr Mazurkiewicz.
Tylko w sieci Biedronka w 2021 roku klienci kupili ich 13,5 mln egz.
„Koniec ograniczeń pandemicznych spowodował wyhamowanie wzrostu udziału e-commerce na rynku książki, choć słychać, że nawet bardzo duże e-księgarnie mają problem z realizacją obrotów na poziomie z 2020 i 2021 roku” – mówi Łukasz Okuniewski. “Pracując z innymi marżami niż tradycyjny kanał sprzedaży są one narażone na podobny wzrost kosztów. Także w nie uderza oszczędzanie przez Polaków na produktach, które nie są pierwszej potrzeby.
W tekście cytowany jest też Michał Tomaniak, dyrektor działu książka w Empiku: „Będziemy nadal inwestować w rynek, zarówno w obszarze retail i e-commerce, jak i w segment wydawniczy. To kluczowa dla nas kategoria, zarówno pod względem biznesu, jak i naszego DNA czy misji społecznej. I chociaż Empik.com ma już 20 kategorii i 300 podkategorii produktów, od domu i ogrodu, AGD, przez elektronikę, motoryzację, zdrowie i Urodę, to książka nadal jest naszym fundamentem i nieustannie rozwijamy ofertę w tym segmencie, online i stacjonarnie”.
źródło: https://rynek-ksiazki.pl