Ubywa księgarń, dobijają je coraz wyższe koszty

Ubywa księgarń, dobijają je coraz wyższe koszty

Ubywa księgarń, dobijają je coraz wyższe koszty

Udostępnij

W Ogólnopolskiej Bazie Księgarń (wspólny projekt Instytutu Książki i Polskiej Izby Książki, finansowany ze środków MKiDN) według stanu na koniec sierpnia w Polsce działa 1692 księgarnie. Od sierpnia 2021 roku ubyło aż 81 placówek.

„Książki już od dłuższego czasu są postrzegane jako pewnego rodzaju towar luksusowy, dziś nikogo nie dziwi beletrystyka w cenie 50 czy nawet 60 zł. Dla rynku jako całości wzrost cen jest mniejszym problemem (choć jest on na pewno wyższy niż wskaźnik inflacji), niż postępujące ubożenie społeczeństwa i odkładanie mniej pilnych wydatków” – tłumaczy Łukasz Okuniewski, prezes Książnicy Polskiej, w wypowiedzi dla dziennika „Rzeczpospolita”.

„Księgarnie stacjonarne upadają i niestety będą upadać, ze względu na wzrost kosztów pracowniczych, ogrzewania czy w przypadku placówek w galeriach handlowych szalejącego kursu euro (czynsze są tam liczone właśnie w tej walucie – red.)” – dodaje. Podkreśla, że ratunkiem byłaby konsolidacja, ale gdy był na to czas, rynek nie był na nią gotowy. A teraz zwyczajnie jest już za późno.

Dla sektora wyzwaniem jest także konkurencja ze strony np. dużych sieci spożywczych, które również weszły mocno w sprzedaż książek – zauważa autor artykułu Piotr Mazurkiewicz.

Tylko w sieci Biedronka w 2021 roku klienci kupili ich 13,5 mln egz.

„Koniec ograniczeń pandemicznych spowodował wyhamowanie wzrostu udziału e-commerce na rynku książki, choć słychać, że nawet bardzo duże e-księgarnie mają problem z realizacją obrotów na poziomie z 2020 i 2021 roku” – mówi Łukasz Okuniewski. “Pracując z innymi marżami niż tradycyjny kanał sprzedaży są one narażone na podobny wzrost kosztów. Także w nie uderza oszczędzanie przez Polaków na produktach, które nie są pierwszej potrzeby.

W tekście cytowany jest też Michał Tomaniak, dyrektor działu książka w Empiku: „Będziemy nadal inwestować w rynek, zarówno w obszarze retail i e-commerce, jak i w segment wydawniczy. To kluczowa dla nas kategoria, zarówno pod względem biznesu, jak i naszego DNA czy misji społecznej. I chociaż Empik.com ma już 20 kategorii i 300 podkategorii produktów, od domu i ogrodu, AGD, przez elektronikę, motoryzację, zdrowie i Urodę, to książka nadal jest naszym fundamentem i nieustannie rozwijamy ofertę w tym segmencie, online i stacjonarnie”.

Autor: ET

źródło: https://rynek-ksiazki.pl
 

Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się