W sieci o książkach 2017 - wyniki ankiety
Przedstawiamy wyniki tegorocznej edycji badania „W sieci o książkach”, przeprowadzonego przez portal lubimyczytać.pl we współpracy z Polską Izbą Książki. Podobnie jak rok wcześniej, celem było sprawdzenie, jak czytają polscy czytelnicy.
Ile książek i w jaki sposób czytają miłośnicy książek? Jak wykorzystują Internet do szukania informacji o swoich lekturach? M.in. na te pytania poszukiwano odpowiedzi, przeprowadzając badanie. Jego wyniki zostały zaprezentowane po raz pierwszy w czwartek, 18 maja podczas spotkania „W sieci o książkach”, które odbyło się na Warszawskich Targach Książki. Ich analizy i opracowania podjął się dr Paweł Kuczyński z Polskiej Izby Książki. W spotkaniu wzięli również udział: Izabela Sadowska (prezes lubimyczytać.pl), Anna Misztak (redaktorka naczelna lubimyczytać.pl) i Marcin Zwierzchowski (publicysta, project manager w storytel.pl). W tym roku ankietę wypełniło 6067 osób.
A zatem jak czytają Polacy? Z wyników badania wynika m.in., że czytamy więcej książek papierowych niż w 2016 roku i słuchamy nieznacznie więcej audiobooków, za to mniej chętnie sięgamy po ebooki. Ponadto czytelnicy deklarują, że z reguły czytają 2-3 książki jednocześnie i z reguły doczytują je do końca. Co ciekawe, w minionym roku w weekendy chętniej sięgaliśmy po czytniki ebooków, a mniej korzystaliśmy ze smartfonów.
Gdzie czytelnicy najczęściej szukają informacji o książkach? Zazwyczaj w Internecie. W porównaniu do ubiegłego roku wzrosło znaczenie informacji o książkach wyszukiwanych w sieci – w lubimyczytać.pl i na książkowych vlogach. Z kolei rzadziej szukamy informacji na stronach księgarni i wydawnictw czy innych portali informacyjnych.
Co wpływa na to, że sięgamy po konkretną książkę? Głównie kierujemy się własnymi zainteresowaniami przy wyborze lektur. Chętnie rozmawiamy o przeczytanych książkach ze znajomymi, rzadziej z nauczycielami, księgarzami czy osobami, które zajmują się profesjonalnie literaturą.
A gdzie czytelnicy najchętniej kupują książki? W ostatnim roku wzrosło znaczenie księgarni internetowych i bibliotek, za to znacząco spadło znaczenie księgarni sieciowych takich jak np. Empik. Średnio na książki czytelnicy wydają 100-500 zł w skali roku. W ocenie ankietowanych zarówno książki papierowe, jak i ebooki są za drogie – cena tych pierwszych nie powinna przekraczać 35 zł, a tych drugich – 25 zł. Czy spadek cen książek sprawi, że będziemy czytać więcej? Zdaniem ankietowanych niekoniecznie będzie to miało wpływ na wzrost czytelnictwa.
Pełne wyniki badania można znaleźć tutaj.