Ważna książka: Tomasz Trzciński, "Zapomniany świat Klęska głodu w świecie konsumpcjonizmu. Czy jesteśmy skazani na bezradność"
Środki na wydanie książki udało się zgromadzić dzięki udanej akcji crowdfundingowej na portalu wspieram.to (https://wspieram.to/zapomnianyswiat).
Patronami wydania i Patronami medialnymi są Fundacja Dzieci Afryki, Fundacja Legalna Kultura, Do Rzeczy, dwutygodnik Droga, Gazeta Olsztyńska, portal talent.pl. Będą oni promować tę książkę. Ponadto kilkudziesięciu dziennikarzy, bloggerów i influencerów obiecało promować tytuł w swoich kanałach. I jeszcze jedno. Wydanie książki ma między innymi cel charytatywny. 3 zł od sprzedanego egzemplarza jest przekazywane Polskiej Akcji Humanitarnej.
Książka zawiera scenariusze lekcji dotyczących problemu głodu adresowanych do przedszkolaków oraz uczniów: szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.Autorką scenariuszy jest Pani Małgorzata Szczecina.
3 zł od każdego sprzedanego egzemplarza tej książki jest przekazywane Polskiej Akcji Humanitarnej. Środki posłużą wspieraniu projektów żywnościowych w Syrii, Iraku
i Somalii.
Spis treści
Wstęp.
Czy problem światowego głodu jest naszym problemem? . . . .7
Rozdział 1.
Dane statystyczne na temat głodu na świecie . . . . . . 17
Rozdział 2.
Wojny i konflikty zbrojne a problem głodu . . . . . . 35
Rozdział 3.
Głód a choroby
. . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Rozdział 4.
Brak wody i infrastruktury sanitarnej w krajach rozwijających się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Rozdział 5.
Krótka historia badań nad problemem głodu . . . . . 65
Rozdział 6.
Dyskryminacja kobiet a problem głodu na świecie . . . 75
Rozdział 7.
Stereotypy, które hamują działanie . . . . . . . . .85
Rozdział 8.
Wielkie korporacje żywnościowe i maklerzy giełdowi – władcy jedzenia,panowie życia milionów. . . . . . . . . .101
Rozdział 9.
Problem głodu i nędzy a degradacja przyrody na świecie.. .117
Rozdział 10.
Biopaliwa: wybawienie świata czy masowa zbrodnia? . .141
Rozdział 11.
Nieskuteczna pomoc humanitarna . . . . . . . . .151
Rozdział 12.
Czy globalizacja zagraża światu? . . . . . . . . . .155
Rozdział 13.
Epoka kolonialna a współczesne problemy humanitarne w krajach Globalnego Południa . . . . . . . . . . . . . 17 7
Rozdział 14.
Więc jaka naprawdę jest Afryka? . . . . . . . . .187
Rozdział 15.
Sposoby na rozwiązanie problemu światowego głodu . .201
Rozdział 16.
Biotechnologia – wielka szansa czy wielkie zagrożenie?. .217
Rozdział 17.
Czas na nowe rolnictwo i ekologię . . . . . . . .231
Rozdział 18
Czy filantrokapitalizm może uratować świat?. . . . .251
Rozdział 19.
Głód – problem moralny . . . . . . . . . . . . .259
Rozdział 20.
Co możesz zrobić, jeśli masz władzę? . . . . . . . .265
Rozdział 21.
A co Ty możesz zrobić, ,,zwykły” Człowieku? . . . . .271
Rozdział 22.
Szanowna Pani Kanclerz! . . . . . . . . . . . .283
Rozdział 23.
Szanowny Panie Prezydencie! . . . . . . . . . . .285
Dodatek 1.
Lista organizacji, które pomagają ofiarom głodu . . . .289
Dodatek 2.
Scenariusze lekcji dotyczących problemu głodu adresowanych do przedszkolaków oraz uczniów:
szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich . . . . . . .293
A. Scenariusz zajęć dotyczących problemu głodu na świecie w przedszkoludla dzieci pięcio- i sześcioletnich
. . . . . . .295
B. Scenariusz zajęć dotyczących problemu głodu na świecie dla uczniów klas: I-III szkoły podstawowej .
. . . . . . .303
C. Scenariusz lekcji dotyczącej problemu głodu na świecie dla klas: IV-VI szkoły podstawowej
. . . . . . . . . . .313
D. Scenariusz zajęć dotyczących problemu głodu na świecie dla uczniów gimnazjum lub klas: VII-VIII
. . . . . . . . 321
E. Scenariusz zajęć dotyczących problemu głodu na świecie dla uczniów szkół średnich
. . . . . . . . . . . . .329
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Źródła internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Internetowe źródła bez autora publikacji . . . . . . . . . . . .351
Ta książka została wydana dzięki kampanii crowdfundingowej
zrealizowanej na platformie wspieram.to. . . . . . . . . .355