Wykłady o czytelnictwie dzieci podczas konferencji Instytutu Książki
Drugiego dnia konferencji z okazji 5-lecia programu „Mała książka – wielki człowiek” odbyła się seria wykładów dotyczących czytelnictwa dzieci. Edukatorzy i bibliotekarze mieli okazję posłuchać o inicjacjach czytelniczych najmłodszych dzieci, a także o tym, jak przekonać dzieci i ich rodziców, że książka może pomagać im w radzeniu sobie z rzeczywistością.
W drugim bloku konferencji odbyły się wykłady zatytułowane „»Pierwsze abecadło« ze świata literackiego wypadło. Inicjacje czytelnicze w szkole”, „Książka jest dobra na wszystko – czyli literatura odpowiedzią na problemy współczesnych dzieci (i ich rodziców)”, „»W poszukiwaniu samego siebie« – literatura dla dzieci w wieku szkolnym jako lustro rzeczywistości”, a także spotkanie poświęcone pracy z najnowszą książką stworzoną na potrzeby kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, a zatem „Krasnalem w krzywej czapce” Wojciecha Widłaka i Aleksandry Krzanowskiej.
Pierwszy wykład poprowadziła Małgorzata Swędrowska – absolwentka pedagogiki, autorka książek dla dzieci i publikacji dla nauczycieli oraz spotkań dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podzieliła się ona z obecnymi na sali słuchaczami pomysłami na to, jak z pomocą „Pierwszego abecadła”, czyli wyprawki Instytutu Książki dla pierwszoklasistów, mogą oni pracować z dziećmi, by nie tyle nauczyły się czytać, co raczej zostały zachęcone do postrzegania książki jako interesującej części ich życia. Prowadząca zastrzegła, że prowadzi nie tyle wykład, co raczej gawędę czy spotkanie – w tej formie łatwiej było podzielić się z obecnymi technikami, których na co dzień używa w pracy z dziećmi.
Spotkanie zatytułowane „Książka jest dobra na wszystko – czyli literatura odpowiedzią na problemy współczesnych dzieci (i ich rodziców)” było z kolei bardziej tradycyjnym, przepełnionym wiedzą wykładem. Poprowadziła go Agnieszka Karp-Szymańska, ekspertka od literatury dla dzieci, a także założycielka i prezeska portalu oraz fundacji CzasDzieci.pl. Prowadząca opowiedziała o tym, że literatura może stanowić świetny punkt wyjścia do rozwiązania problemów, które przed którymi na co dzień stają najmłodsi. Wykład zilustrowały liczne przykłady książek, mogących pomóc dzieciom poradzić sobie z trudnymi sytuacjami.
Drugi wykład poprowadzony przez Agnieszkę Karp-Szymańską dotyczył tego, w jaki sposób książka może stać się odbiciem rzeczywistości dla dzieci w wieku szkolnym. Wyszła od tego, że zachęcenie do czytania dzieci w wieku szkolnym jest trudniejsze niż w przypadku dzieci młodszych – głównie dlatego, że wcześniej lektura kojarzyła im się tylko z zabawą i dobrze spędzonym czasem, zaś w szkole książka zaczyna kojarzyć się także z obowiązkiem. Prowadząca wykład zaprezentowała przykłady książek, które mogą być odpowiednie dla dzieci w wieku szkolnym i opowiedziała o sposobach, w jakie można zainteresować nimi uczniów.
Ostatnie spotkanie w tym bloku poświęcono temu, jak pracować z dziećmi przy pomocy najnowszej książki stworzonej na potrzeby kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, a zatem „Krasnala w krzywej czapce” Wojciecha Widłaka i Aleksandry Krzanowskiej. Poprowadziła je Małgorzata Swędrowska, która jest autorką poradnika dla rodziców dołączonego do wyprawki czytelniczej darowanej przez Instytut Książki przedszkolakom i ich rodzicom. Oprócz wielu uniwersalnych pomysłów w prezentacji pojawiły się też takie, które zostały opracowane specjalnie na okazję pracy z książką Widłaka i Krzanowskiej (choćby z wykorzystaniem zabaw z tytułową krzywą czapką).