Wystawa: Andrzej Strumiłło. Mandale

Wystawa: Andrzej Strumiłło. Mandale

Wystawa: Andrzej Strumiłło. Mandale

Udostępnij

Kordegarda, Galeria Narodowego Centrum Kultury od 9 czerwca do 3 lipca zaprasza na wystawę „Mandale” prezentującą prace zmarłego dwa lata temu Andrzeja Strumiłły - malarza, grafika, scenografa, ilustratora, rzeźbiarza, fotografa, poety, erudyty, myśliciela, animatora licznych przedsięwzięć kulturalnych – człowieka renesansu.

Ekspozycję tworzą prace, które powstawały w ostatnich latach życia artysty: cykl dwudziestu czterech obrazów olejnych przenikniętych symboliką azjatyckiej wizji kosmosu, zatytułowany „Mandale”, obrazy: Dwie przestrzenie i Sąd ostateczny, czternaście rysunków oraz kamienna rzeźba.

To zaledwie wycinek bogatej spuścizny tego niezwykle utalentowanego artysty o nadzwyczajnej wyobraźni. Urodzony  w 1927 w Wilnie, po II wojnie światowej wraz z rodziną  został przesiedlony do Lublina. Studiował w PWSSP w Łodzi u Władysława Strzemińskiego i w krakowskiej ASP, razem z Tadeuszem Wróblewskim, Andrzejem Wajdą i Janem Tarasinem. W ciągu swej kariery artystycznej Strumiłło podróżował po wielu krajach, dokumentując pobyt cyklami rysunkowymi i fotograficznymi. Zwiedził m.in. Tajlandię, Chiny, Japonię, Mongolię, Indie, Nepal, przemierzył Himalaje, Ałtaj, Kraj Chabarowski, Kaukaz, pustynię Gobi. Interesowały go azjatyckie tradycje i kanony piękna, a wiele elementów kultury orientalnej znalazło odzwierciedlenie w jego twórczości. Owocem wypraw Strumiłły są cykle rysunkowe i fotograficzne: "Chiny" (1954 i 1961), "Daleki Wschód", "ZSRR" (1958), "Indie" (1959, 1970, 1972), "Mongolia"(1967), "Wietnam"(1969, 1970, 1978), "Nepal"(1974, 1980), "Japonia" i "Tajlandia"(1978). Obok rysunków, grafik i fotografii tworzył wówczas także wiersze inspirowane myślą Wschodu, taoizmem i buddyzmem. Refleksje związane z jego egzotycznymi peregrynacjami i odległymi kulturami wybrzmiewają również w jego poezji. W wierszu „To do Itaki  płynie łódź” z tomiku wierszy  „Powidoki. Wiersze i zapiski z lat 1947-2019,” wydanym w roku śmierci Strumiłły, artysta pisał: Los nam wyznaczył geografię/ I w swoim czasie nas umieścił/ A my niewolni nieposłuszni/ Tam podążamy gdzie jesteśmy.

Czarna ściana Kordegardy, na tle której ożywają barwne mandale, i czarne koło w środku każdej z nich tworzą intrygującą przestrzeń i przywołują słowa samego artysty, który tak skomentował swoje działa: - Mnie, człowiekowi niepewności, zwątpień i podejrzeń pozostaje tylko krąg czerni…

- Mandala w sanskrycie oznacza krąg, dysk, orbitę ciała niebieskiego, a w języku tybetańskim środek lub „to, co otacza”. W centrum mandali umieszczano zazwyczaj wyobrażenie bóstwa solarnego. Andrzej Strumiłło umieszcza w środku oko opatrzności, wieczności, kosmosu. Stawia eschatologiczne pytania. W obecnym czasie szalejącego niepokoju spowodowanego wojnami, inflacją, pandemią, zagrożeniem głodem, tracimy z oczu czasem najważniejsze sprawy. Andrzej Strumiłło umie je przywoływać  - mówi Katarzyna Haber, kuratorka wystawy. 

Andrzej Strumiłło (ur. 23 października 1927 w Wilnie, zm. 9 kwietnia 2020 w Suwałkach) – malarz, grafik, rzeźbiarz, fotograf, poeta, pisarz, scenograf, pracownik ASP w Krakowie, kierownik pracowni graficznej Sekretariatu Generalnego ONZ. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego, a także na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1950 uzyskał dyplom. W latach 1949–1953 był asystentem na obu uczelniach. Od 1977 do 1980 pracował na stanowisku profesora krakowskiej ASP, a w roku akademickim 1987/1988 był wykładowcą suwalskiej filii Akademii Teologii Katolickiej. W latach 1982–1984 przebywał w Nowym Jorku, gdzie w wyniku wygranego konkursu piastował stanowisko kierownika pracowni graficznej przy sekretariacie ONZ, lecz nie zdecydował się na przedłużenie kontraktu i powrócił do Polski, gdzie osiadł na stałe w Maćkowej Rudzie nad Czarną Hańczą. W 1977 zainicjował Spotkania Sztuka–Środowisko w Wigrach. 23 sierpnia 1980 roku dołączył do apelu 64 uczonych, pisarzy i publicystów do władz komunistycznych o podjęcie dialogu ze strajkującymi robotnikami.

Dzięki współpracy z Polską Izbą Handlową, dla której od 1956 r. projektował pawilony wystawiennicze, mógł podróżować po świecie. Wydał dwa tomy poezji: Moje i Jak. W roku 2008 nakładem łomżyńskiej oficyny wydawniczej „Stopka” ukazała się książka Factum est, która jest zbiorem dzienników i ilustracji artysty z lat 1978–2006, a w 2009 „Ja. Poezje wybrane”. Wraz z Czesławem Miłoszem i Tomasem Venclovą był pomysłodawcą stworzenia Księgi Wielkiego Księstwa Litewskiego, której to przygotowania i wydania w maju 2009 podjęła się sejneńska fundacja „Pogranicze”. Od 1984 artysta mieszkał w Maćkowej Rudzie nad Czarną Hańczą na Suwalszczyźnie, gdzie stworzył miejsce spotkań i rezydencji dla artystów z całego świata.

Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury: Andrzej Strumiłło. Mandale

Czas trwania:  9 czerwca - 3 lipca 2022

Kurator: Katarzyna Haber

Organizatorzy: Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego kordegarda.org


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się