/ Czwartki Literackie 13Muz: Wojciech Czaplewski / Bogusław Kierc
Szczecińskie wydawnictwo FORMA zaprasza na spotkanie autorskie z Wojciechem Czaplewskim i Bogusławem Kiercem / promocja książek: „Książeczka rodzaju” i "Notesprospera”
Prowadzenie: Damian Romaniak
Wstęp wolny!
Wojciech Czaplewski (ur. w 1961 r. w Gliwicach) - nauczyciel, filozof, poeta, publicysta. Zwycięzca Ogólnopolskiego Konkursu na Prozę Poetycką im. Witolda Sułkowskiego (2017). Mieszka w Kołobrzegu. Wydał książki: „Filozofia z przyległościami. Skrypcik szkolny dla użytkowników mózgu” (2000), „Pochwała niezrozumiałości. Eseje filozoficzno-literackie” (Nagroda im. A.K. Waśkiewicza za najlepszy debiut krytycznoliteracki, 2013), tomy wierszy: „Próba czytania” (2014) i „Odzyskane rzeczy” (2018) oraz tom prozy „Książeczka rodzaju” (FORMA 2018).
Książeczka rodzaju to taki dekameronik, komedyjka, okrągła setka małych narracyjnych i kreacyjnych eksplozji. Wyobraźnia, która się nie krępuje, śmiało korzysta z uciech oferowanych przez słowo. I jeszcze coś: zdumiony Czytelnik w niejednym zaułku miasteczka Z. odkryje niespodziewane „tu byłem”, które sam wydrapał przez sen.
Bogusław Kierc (ur. w 1943 r. w Bielsku-Białej) - poeta, krytyk literacki, aktor, reżyser, pedagog, edytor utworów Rafała Wojaczka, dramaturg. Uhonorowany Nagrodą PolCul Foundation i Medalem im. Anny Kamieńskiej, finalista Nagrody Poetyckiej im. K.I. Gałczyńskiego ORFEUSZ 2018 za tom poetycki „jatentamten”. Mieszka we Wrocławiu. Wydał kilkadziesiąt tomów poetyckich. Prowadzi blog „BAZGROŁY Bogusława Kierca” - http://www.wforma.eu/bazgroly-boguslawa-kierca.html.
Poemat Bogusława Kierca NOTESPROSPERA jest utworem bez precedensu w dzisiejszej polskiej literaturze. Można go nazwać summą życiowych, filozoficznych i artystycznych doświadczeń i przemyśleń autora. A ponieważ twórczość Bogusława Kierca obejmuje ogromną przestrzeń rodzajową i gatunkową, duchowy kosmos zawarty w tym poemacie jest przebogaty. Podobnie jak jego forma.
Osnową jest fabuła i postacie „Burzy” Szekspira. Ktoś, kto mówi w tym poemacie, żyje „Burzą” - analizuje ją, a co najważniejsze, włącza w analizę całą swoją biografię; on sam staje się aktorem, reżyserem i widzem własnego życia, włączonego w szekspirowski arcydramat.
Wątki egzystencjalne obejmują dojmujący temat starości, powracającej do chłopięcego nadwrażliwego świata, erotykę w jej cielesnych i metafizycznych wymiarach, chorobę i przewidywanie śmierci. Autobiografia dyskretnie, ale wyraźnie przesyca te wątki. Stary człowiek rozmawia ze sobą - młodzieńcem, a w tej rozmowie konfliktują się i harmonizują wszystkie epoki ich życia.
Nurty medytacyjne dotyczą fenomenologii teatru i aktorstwa jako sztuki, i jako postawy życiowej. W literaturze nie znam bardziej przenikliwych refleksji na ten temat (Piotr Matywiecki).