Literacka Nagroda Nobla za rok 2020 przyznana!
Amerykańska poetka Louise Glück zdobyła najważniejsze literackie wyróżnienie na świecie. W swoim uzasadnieniu Akademia Szwedzka napisała, że Louise Glück otrzymała Nobla za "jej niepowtarzalny poetycki głos, który swoim surowym pięknem czyni życie każdego z nas uniwersalnym".
Decyzję, kto otrzyma najbardziej prestiżowe wyróżnienie literackie, zostało przegłosowane przed południem na podstawie propozycji Komitetu Noblowskiego. Wartość Nagrody Nobla w każdej dziedzinie to 9 mln koron (ok. 780 tys. euro).
Louise Glück to amerykańska poetka i eseistka, laureatka wielu najważniejszych nagród literackich w Stanach Zjednoczonych, w tym Pulitzera, za "The Wild Iris", czy National Book Award, za "Faithful and Virtuous Night". Zadebiutowała w 1968 r. tomikiem poezji "Firstborn" i wkrótce została okrzyknięta jedną z najwybitniejszych poetów amerykańskiej literatury współczesnej.
Nagroda dla Glück jest dopiero szesnastą nagrodą dla kobiety od 1901 roku. Po raz pierwszy literackim Noblem uhonorowano kobietę w 1909 r. Trafiła ona w ręce Selmy Lagerlöf.
Nota biograficzna:
Louise Glück urodziła się w Nowym Jorku w 1943 roku i dorastała na Long Island. Uczęszczała do Sarah Lawrence College i Columbia University. Uważana przez wielu za jedną z najbardziej utalentowanych współczesnych poetek Ameryki, Glück jest znana ze swojej technicznej precyzji, wrażliwości i wglądu w samotność, relacje rodzinne, rozwód i śmierć, a także z tego, co poetka Rosanna Warren nazwała „klasycyzującymi gestami” ”Lub częstym przerabianiem mitów greckich i rzymskich, takich jak Persefona czy Demeter.
Według Warren „jej moc polega na zdystansowaniu lirycznym„ ja ”jako podmiotu i przedmiotu uwagi” oraz na „narzuceniu dyscypliny nieprzywiązania do pilnie subiektywnego materiału”. We wczesnych książkach Glück pojawiają się postacie borykające się z następstwami nieudanych romansów, katastrofalnych spotkań rodzinnych i egzystencjalnej rozpaczy, a jej późniejsza praca kontynuuje badanie agonii własnej. W New York Times krytyk William Logan opisał jej pracę jako „logiczny wynik pewnego rodzaju wyznania - pozbawiony przymiotników, przerzedzony do nerwowego zestawu czasowników, intensywny, prawie dawny, jej wiersze były ciemne, zniszczone i trudno odwrócić od nich wzrok ”.
Poeta Robert Hass nazwał ją „jedną z najczystszych i najwybitniejszych poetrk lirycznych piszących obecnie”. Jej pierwszy tomik poezji, Firstborn (1968), został doceniony za kontrolę techniczną, a także zbiór niezadowolonych, izolowanych narracji. Helen Vendler skomentowała wykorzystanie historii przez Glücka w swojej recenzji New Republic The House on Marshland (1975). „Tajemnicze narracje Glück zapraszają nas do udziału: musimy, stosownie do przypadku, wypełnić historię, zastąpić się fikcyjnymi postaciami, wymyślić scenariusz, z którego mówca może wypowiedzieć swoje kwestie, rozszyfrować, „ rozwiązać ”alegorię - utrzymywała Vendler. Dodała jednak, iż „myślę, że później… zamiast tego przeczytamy ten wiersz jako pełną prawdę na swoich własnych warunkach, odzwierciedlającą jedną z niezliczonych konfiguracji, w które wpada doświadczenie”.
Poezje:
1. Firstborn, New American Library (New York, NY), 1968
2. The House on Marshland, Ecco Press (New York, NY), 1975
3. The Garden, Antaeus (New York, NY), 1976
4. Descending Figure, Ecco Press (New York, NY), 1980
5. vThe Triumph of Achilles, Ecco Press (New York, NY), 1985
6. vbArarat, Ecco Press (New York, NY), 1990
7. The Wild Iris (1992)
8. Meadowlands (1996)
9. Vita Nova (1999)
10. The Seven Ages (2001)
11. Averno (2006)
12. A Village Life (2009)
13. Selected Poems 1962-2012 (2012)
14. Faithful and Virtuous Night (Farrar, Strauss and Giroux, 2014
Do tej pory żadna jej książka nie została przetłuimaczona na język polski, stąd podaję tytuły w języku oryginału.