Obchody Roku Różewiczowskiego

Obchody Roku Różewiczowskiego

Obchody Roku Różewiczowskiego

Udostępnij

Drodzy Widzowie,
w ramach obchodów Roku Różewiczowskiego, w najbliższy weekend 13 marca 2021 r. o godz. 19.00 na Scenie na Świebodzkim odbędzie się premiera spektaklu Tadeusza Różewicza „Białe małżeństwo” w reżyserii Martyny Łyko.

Spektakl jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Premiera spektaklu będzie również transmitowana online.
Bilety na streaming online można nabyć poprzez naszą stronę: https://www.teatrpolski.wroc.pl/repertuar/

Spektakl będzie grany z udziałem publiczności również 19 i 20 marca o godz. 19.00 oraz 21 marca o godz. 17.00 na Scenie na Świebodzkim.

szczegóły: https://www.teatrpolski.wroc.pl/przedst.../bial...
szczegółowe informacje dotyczące udziału i zasad bezpieczeństwa: https://www.teatrpolski.wroc.pl/organizacja-spe....
Do zobaczenia w Teatrze!
www.teatrpolski.wroc.pl

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa Widzów w wydarzeniach Teatru Polskiego we Wrocławiu, prezentowanych w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce, dostępny jest na: teatrpolski.wroc.pl

 

A w Muzeum Pana Tadeusza  - Wirtualne muzeum Tadeusza Różewicza

Bohaterem kolejnego odcinka cyklu „Wirtualne muzeum Tadeusza Różewicza” jest Witold Wojtkiewicz. Baśniowa i makabryczna wyobraźnia tego malarza stworzyła świat, w którym okropnościom odmawia się prawa do powagi.

Witold Wojtkiewicz nigdy nie namalował sądu ostatecznego, ale Tadeusz Różewicz stworzył w wierszu syntezę motywów pojawiających się na wielu obrazach artysty. Wojtkiewicz, przewlekle chory, zmarł w 1909 roku, w wieku niespełna trzydziestu lat. Można powiedzieć, że był wówczas u progu międzynarodowej kariery, jego obrazami zdążył zachwycić się André Gidé, autor „Lochów Watykanu”, późniejszy noblista. Sam artysta, urodzony w bankiersko-urzędniczej rodzinie w Warszawie, wykształcony, obyty i elegancki (choć nie zawsze bogaty), czerpał tematy do swoich zadziwiających obrazów z literatury, tłumaczonej wówczas i popularyzowanej między innymi przez Zenona Przesmyckiego i Stanisława Przybyszewskiego. Znajdziemy na jego obrazach ślady fascynacji okrutnymi bajkami Oscara Wilde’a i perwersyjnymi historiami Marcela Schwoba. Teksty Maurice’a Maeterlincka, Heinricha von Kleista i Gordona Craiga miały wpływ na popularność jednego z jego ulubionych motywów – teatru marionetek. Przyjacielem Wojtkiewicza był Roman Jaworski, autor „Historii maniaków”, zbioru opowiadań, z którego pochodzi fragment:

„Ludzie, od których wywodzi się nasza współczesność muszą być brzydcy. Podchodzą śmiało do życia ohydy w śmietnikach grzęzną a czasem jeno cicho tęsknią za lepszym.
Cierpienia ich muszą być brzydkie i dziwaczne i to jest całe ich piękno”.

Tadeusz Różewicz
Witolda Wojtkiewicza sąd ostateczny

Konie na biegunach
Kwiaty śnięte
marionetki
klowni
umarłe lalki
w śmiertelnych koszulach
w białych czapkach
w kapturach

posypane popielcowym popiołem
cukrem-pudrem
jak torty
z cukierni ciast trujących powleczone
wesołym różowym lukrem

aktorzy larwy
emeryci
jak czarne splątane
nici
z osnowy wyprute
splątane niepotrzebne
czekają na śmietniku
kwietniku
na sąd ostateczny
Cyrk Wojtkiewicza

w szkiełku błyska
z martwych wstaje
anemiczne słońce
rozpływa się
w chmurek egzemie

chłopczyk gapowaty
gacek z dużymi uszami
trzyma w brudnych
łapkach papierową trąbkę
i anioł wielki
jak sen
w czerwonych sandałach
dmie w złotą trąbę

maski aktorzy
dziewczyny
embriony

na sąd

homunkulusy
donosiciele
stręczyciele
upiorki potworki
białe robaki
na sąd na sąd
pieski w kołderkach
impotenci
wspaniali schizofrenicy
białe frygidy

na sąd
na śmietnik na kwietnik
za mur za klomb
wzywa Was ciepły
głos papierowych trąb
tylko bóg
uchodzi
ociera się
srebrnym bokiem
o mur
broczy
zaciera mgłą
cyrk Wojtkiewicza

Tadeusza Różewicza również fascynowała brzydota, a śmietnik uczynił swoim znakiem rozpoznawczym. Poeta niejednokrotnie brał na warsztat mroczny i ozdobny styl Młodej Polski. W wierszu poświęconym Wojtkiewiczowi zderza ze sobą dekadenckie imaginarium malarza z ikonografią powszechnego sądu, towarzyszącego pierwszemu (dla Żydów) lub powtórnemu (dla chrześcijan) przyjściu Mesjasza.

W Apokalipsie św. Jana nadejściu czasów ostatecznych towarzyszy upadek obyczajów a także plagi i prześladowania ogłaszane przez aniołów dmących w trąby. Pierwsze sześć trąb zapowiada nieszczęścia: grad i ogień pomieszane z krwią, zatrucie wód, gaśnięcie gwiazd i księżyca, ataki jadowitej szarańczy i śmiercionośne szarże czterech jeźdźców. Dopiero gdy siódmy anioł zatrąbił (wydarzenia, chociaż odnoszą się do przyszłości, opisane są jako już dokonane): „w niebie powstały donośne głosy mówiące: Nastało nad światem królowanie Pana naszego i Jego Pomazańca i będzie królować na wieki wieków!”. Wniosek: jest nagroda dla wytrwałych.

Skojarzenie Różewicza ma swoje źródło w obrazie Witolda Wojtkiewicza „Przed teatrzykiem”, z cyklu „Cyrki”.  Tutaj jedna z postaci, którą Różewicz opisuje jako gapowatego chłopca z wystającymi uszami gra, na trąbce. Jak pisze o malowidle Wiesław Juszczak, w książce, której egzemplarz posiadał poeta:

„Feeryczną tę atmosferę wywołują przede wszystkim maski – pozorne ludzkie twarze traktowane jak martwe przedmioty. Zderzają się z ich niesamowitą wesołością apatyczne twarze tłumu, zmęczona postać kobiety siedzącej za stołem, ogarnięte przerażeniem pajacyki, tonące w papierowym przepychu tandetnej dekoracji, owo subtelne dramaturgiczne zaaranżowanie kompozycji odsłania – jakby przypadkiem – marginesy nie dość szczelnej powierzchni spektaklu pod którą czai się jakiś prawie nieuchwytny koszmar”.

Cały artykuł: https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/nasza-mala-apokalipsa


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się