Podsumowanie akcji Czytaj PL
95 tysięcy – tyle książek przeczytali uczestnicy Czytaj PL, największej w Polsce (i najpewniej także na świecie) akcji promującej czytelnictwo, która ponownie zakończyła się wielkim sukcesem. Instytut Książki był jej partnerem strategicznym.
Półkula północna i południowa, wschodnia i zachodnia – tego roku na każdej z nich pojawiły się plakaty Czytaj PL z darmowymi wypożyczalniami e-bestsellerów. Rozwieszali je zarówno organizatorzy akcji, współpracujące z nimi miasta partnerskie, instytucje kultury, urzędy miejskie i szkoły, ale także sami czytelnicy. 16 krajów, 4 kontynenty, 500 miejscowości, ponad 7 tysięcy nośników, ponad 2000 publikacji w mediach tradycyjnych i internetowych, 95 tysięcy wypożyczonych książek – te liczby robią wrażenie. Akcję promowali też blogerzy i instagramerzy, a także... dedykowany bot!
„To pierwsza akcja czytelnicza w Polsce, którą promował chatbot. Nie tylko informował on o akcji, pomagał pobrać e-bestsellery, ale też badał preferencje czytelników i na tej podstawie proponował konkretne lektury z listy dostępnych książek” – mówi Paweł Polański, prezes spółki eCom Group, właściciela księgarni Woblink.com.
Tegorocznej edycji Czytaj PL po raz kolejny towarzyszyła akcja „Upoluj swoją książkę”. Dzięki niej plakaty dające dostęp do e-bestsellerów pojawiły się łącznie w tysiącu szkół średnich w Polsce i Wielkiej Brytanii. Akcja miała też prawdziwą armię Ambasadorów: 1000 uczniów, którzy ubrani w koszulki z zabawnymi, zagadkowymi hasłami („Szafiarka foliałów” oraz „Eksponent almanachów”) i QR-kodem dającym dostęp do książek – zachęcali do czytania koleżanki i kolegów w swoich szkołach oraz w mediach społecznościowych.
„Akcja Czytaj PL oraz jej szkolna odsłona Upoluj swoją książkę udowadniają, że młodzi ludzie jednoczą się wokół idei promocji czytelnictwa – potrafią się wspólnie inspirować i mobilizować. To daje duże nadzieje na podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce” – uważa Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki, partnera strategicznego Czytaj PL.
Jak co roku, do akcji dołączyły rzesze miłośników książek – tym razem uczestnicy Czytaj PL 2018 przeczytali i przesłuchali 95 tysięcy e-bestsellerów. Tegoroczne wyniki pokazują, że odbiorcy akcji sięgają po różne gatunki literackie i z ochotą dzielą się dostępem do darmowych książek z innymi.
„Zachęcając do czytania, nie wystarczy o nim mówić, ale trzeba udowodnić, że każdy może znaleźć książkę dla siebie. Zadbaliśmy o różnorodne lektury dostępne za pomocą smartfonów i tabletów. Entuzjastów literatury zachęcamy do skorzystania z nowych technologii, a fanów smartfonów i tabletów do używania ich także jako narzędzi do czytania. Pokazujemy, że czytanie jest dla wszystkich, że jest atrakcyjne i modne, a książki naprawdę mogą być łatwo dostępne. To podstawa akcji Czytaj PL, którą zainicjowaliśmy w Krakowie i która z roku na rok staje się coraz popularniejsza – nie tylko w skali naszego kraju. Inspirujemy inne światowe Miasta Literatury UNESCO, które dołączają do naszej akcji” – zaznacza Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Akcja Czytaj PL trwała od 2 do 30 listopada. Aby skorzystać z darmowych wypożyczalni e-booków i audiobooków należało pobrać aplikację Woblink ze sklepu App Store lub Google Play, przejść do zakładki Czytaj PL, a następnie zeskanować kod QR. Kody można było znaleźć na plakatach, które pojawiły się m.in. na przystankach autobusowych, w instytucjach kultury czy bibliotekach. Plakaty w całej Polsce rozwieszali również uczestnicy konkursu „Krzewiciele Inkunabułów”, a za ich promocję w Internecie odpowiadali blogerzy i instagramerzy. Lokalizator darmowych wypożyczalni e-booków był dostępny na stronie CzytajPL.pl.
Wśród tytułów biorących udział w akcji każdy czytelnik mógł znaleźć coś dla siebie. „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk, nagrodzonej niedawno prestiżową Man Booker International Prize, to zaskakujące i nieprzewidywalne historie, dzięki którym inaczej spojrzymy na otaczającą nas rzeczywistość. Z kolei „Komeda. Osobiste życie jazzu” Magdaleny Grzebałkowskiej jest jedną z najgłośniejszych i – jak piszą krytycy – najlepszych biografii ostatniego czasu. Na fanów kryminału czekały powieści Remigiusza Mroza i Wojciecha Chmielarza. Miłośnicy literatury kobiecej mogli za darmo przeczytać „Okruch” Anny Ficner-Ogonowskiej, a młodzi wielbiciele fantasy – pierwszy tom „Zwiadowców” Johna Flanagana.
Już po raz szósty wydarzenie organizowane było przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz księgarnię Woblink.com. Partnerem strategicznym był Instytut Książki. Akcja zorganizowana została w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Organizatorzy Czytaj PL: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink; partner strategiczny: Instytut Książki
Wydawcy: Znak, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Marginesy, Wydawnictwo Karakter, Wydawnictwo Poznańskie, Czwarta Strona, Wydawnictwo Jaguar, Smak Słowa, Wydawnictwo Videograf
Miasta partnerskie: Kraków, Białystok, Częstochowa, Gdynia, Legnica, Lublin, Opole, Poznań, Przemyśl, Rzeszów, Słupsk, Szczecin, Toruń, Wrocław
Miasta Literatury UNESCO biorące udział w akcji: Dublin, Nottingham, Praga, Reykjavík
Pozostałe miasta, w których zostały rozwieszone plakaty akcji Czytaj PL: Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Düsseldorf, Gdańsk, Katowice, Kijów, Łódź, Mińsk, Mysłowice, Rybnik, Tychy, Warszawa, Wiedeń, Wilno, Zabrze oraz ok. 500 innych miejscowości.