Rola książki w życiu dziecka niepełnosprawnego

Rola książki w życiu dziecka niepełnosprawnego

Rola książki w życiu dziecka niepełnosprawnego

Udostępnij

Nie jest łatwo funkcjonować dziecku niepełnosprawnemu w świecie ludzi zdrowych, ale i my dorośli mamy problemy z rozumieniem świata dzieci. Odpowiednio dobrane książki mogą tworzyć pomost pomiędzy tymi światami, kształtować swoisty kod porozumienia i wzajemnej akceptacji. Opiekun może wykorzystać literaturę dla młodych czytelników stosując teksty profilaktycznie lub jako „kurację” w pracy z konkretnym problemem. Proces rewalidacji poprzez literaturę będzie służył przywracaniu i umacnianiu możliwie najlepszego funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego i budowaniu jego rezyliencji.

Ważny jest inkluzywny charakter zastosowanych opowieści, które nie wykluczają lecz pokazują, że pomimo ograniczeń wynikających z niepełnosprawności wiele można osiągnąć. Bajki, baśnie, opowieści, humorystyczne utwory wierszowane sprawiają, że dziecko – w wyniku identyfikacji – przeżywa emocje razem z bohaterami utworów, a jednocześnie może obserwować swoje reakcje intelektualne (poznawcze) i emocjonalne. Dzięki temu, młodzi czytelnicy rozwijają samoświadomość i powiększają wiedzę o sobie i o otaczającym ich świecie.

Dobór odpowiednich form wydawniczych książek

W zależności od rodzaju niepełnosprawności będą pomocne książki o zróżnicowanych, alternatywnych formach wydawniczych: książki obrazkowe, ze znakami języka migowego lub alfabetem Braille’a, multisensoryczne, „mówione”, z powiększoną czcionką i uproszczonymi ilustracjami, książki-zabawki oraz audiobooki i multibooki. Literatura „umacnia” zapewniając doświadczenia zastępcze, wspierając emocjonalnie, wyposażając w kompetencje radzenia sobie z sytuacjami trudnymi oraz motywując do rozwijania pasji i zainteresowań. Ważną praktyką we wzmacnianiu psychiki dziecka jest pokazanie mu wzorców, w jaki sposób wyznaczać sobie cele i jak je skutecznie realizować (np. w żmudnym procesie rewalidacji i rehabilitacji). Zachodzące w sytuacji czytania mechanizmy psychologiczne, takie jak: identyfikacja z bohaterem lub z sytuacjami, projekcja, kompensacja, modelowanie, racjonalizacja, fantazjowanie sprzyjają wzbudzeniu w dziecku emocji. Dzięki temu, młodzi czytelnicy zmieniają się się z każdą usłyszaną lub przeczytaną historią.

Praktyczne zastosowanie bajek terapeutycznych w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi

Dzieci niepełnosprawne potrzebują „wzmocnienia” emocjonalnego w postaci książek psychoterapeutycznych, zachęty do przezwyciężania trudności z wykorzystaniem literatury psychoedukacyjnej oraz tekstów relaksacyjnych, które pozwolą im się wyciszyć. Forma wydawnicza powinna być dostosowana do typu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności.

Głównym  zadaniem bajek psychoterapeutycznych jest oswajania dziecka z sytuacjami lękotwórczymi, rozumienie i obniżanie lęku, wzmacnianie poczucia wiary w siebie i we własne możliwości oraz uczenie myślenia pozytywnego. Czasami teksty te poruszają bardzo trudne tematy np. Perła Marii Molickiej[1] omawia zagadnienie operacji i amputacji (perły rodzą się w bólach!), Jeż Katarzyny Kotowskiej[2] dotyka problemu adopcji i braku zaufania, zaś książka Paoli Viezzer Jesteśmy wyjątkowi. Bajki, które pomagają dzieciom zrozumieć chorych rówieśników[3] opisuje bohaterów borykających się z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. A jakie są mechanizmy radzenia sobie z sytuacją emocjonalnie trudną? Dzięki wykorzystaniu bajki terapeutycznej możemy wyróżnić następujące etapy:

– racjonalizacja problemu (dziecko stopniowo oswaja się z trudnością czy przeszkodą, akceptuje ją);

– podjęcie aktywności, celem zmiany przyzwyczajeń, sposobu postrzegania;

– akceptacja sytuacji, której zmienić nie można lub wprowadzenie zmiany;

– zyskanie doświadczenia, strategii działania i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, gdy podobny problem pojawi się ponownie. Etapy te dogłębnie opisała Elżbieta Zubrzycka w książce Trudne pytania dla dorosłychJak rozmawiać z dzieckiem o stracie, tęsknocie i lękach pogodnie i optymistycznie[4], do której ukazała się część praktyczna, zawierająca teksty dla młodych czytelników: Motylek dla dzieci. Pogodne i optymistyczne opowiadania o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach[5]. W książkach tych rodzice i wychowawcy znajdą wiele informacji pomagających także dorosłym ukształtować własne poglądy na temat życia, choroby i śmierci, co w konsekwencji pomoże w umiejętnym prowadzeniu rozmowy na trudne tematy.

W bajkach psychoedukacyjnych bohater ma problem podobny do tego, który przeżywa dziecko (smutek, strach, złość, zazdrość) i próbuje sobie z nim poradzić! Utwór daje więc wzór strategii zachowania dla dziecka, które (czy się do tego otwarcie przyzna czy nie) będzie próbowało w sytuacji trudnej postępować podobnie jak jego ulubiony bohater. Bajki te rozwijają świadomość emocjonalną, uczą rozpoznawania i nazywania emocji, a przede wszystkim wpływania na nie! W literaturze, taki rodzaj tekstów reprezentują Bajki, które leczą Doris Brett[6], książka: Bajki pomagają dzieciom. Opowieści, które uzdrawiają, pocieszają i dodają odwagi Cornelii Nitsch[7], seria o uczuciach Wojciecha Kołyszki i Jovanki Tomaszewskiej[8]Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać[9] oraz Bezpieczna bajka[10] wydana przez „Naszą Księgarnię”.

Bajki relaksacyjne mają wywołać u dziecka odprężenie i uspokojenie, wyciszyć emocje. Posługują się wizualizacją, aby młody słuchacz mógł wyobrazić sobie i wszystkimi zmysłami poczuć miejsca i sytuacje, w których wypoczywa i czuje się bezpiecznie. Akcja takich bajek toczy się w miejscu dobrze znanym dziecku, odbieranym jako przyjazne i godne zaufania. W utworach tych powinno znaleźć się wiele elementów odwołujących się do odbioru wielozmysłowego: szum drzew (słuch), zapach łąki i kwiatów (węch), kolory nieba, tęczy (wzrok), faktury trawy, mchu (dotyk). Na polskim rynku ukazało wiele tego typu bajek np.: Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla dzieci Martyny Brody[11]Bajki na dobry sen Gerlinde Ortner[12]Zaczarowany róg Kamila Eriki Meyer-Glitzy[13]33 odprężające opowiadania dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Gabriele Hermanns[14]Wtul się w miękką chmurkę Sabine Kalwitzki[15] oraz Bajeczne mikstury czyli bajki psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne i relaksacyjne Elżbiety Śnieżkowskiej-Bielak[16].

Uwagi końcowe

Niepełnosprawność trzeba oswoić i nauczyć się z nią żyć, dużo cennych porad znajdziemy w książce Agnieszki Kossowskiej Duże sprawy w małych głowach[17]Autorka pokazuje, że  dzieci niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, problemami ruchowymi czy autystyczne zwykle nieco inaczej odczuwają i widzą świat, ale tak samo jak osoby zdrowe próbują go zrozumieć. Książki pomagają też udzielić spokojnej i rzeczowej odpowiedzi na trudne pytania dzieci z niepełnosprawnościami, warto pokazywać im, że świat jest różnorodny, a ludzie mogą być odmienni. Młodzi czytelnicy w naturalny sposób są otwarci na inność, tę inkluzję warto podtrzymywać i  sprawiać, by niepełnosprawność nie była tematem tabu.

Dr Wanda Matras-Mastalerz
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne

[1] M. Molicka, Perła [w:] Bajki terapeutyczne, cz. 1, Poznań 2017, s. 194-208.

[2] K. Kotowska, Jeż, Poznań 2010.

[3] P.  Viezzer, Jesteśmy wyjątkowi. Bajki, które pomagają dzieciom zrozumieć chorych rówieśnikówKraków 2010.

[4] E. Zubrzycka, Trudne pytania dla dorosłych. Jak rozmawiać z dzieckiem o stracie, tęsknocie i lękach pogodnie i optymistycznie, Gdańsk 2016.

[5] Tejże, Motylek dla dzieci. Pogodne i optymistyczne opowiadania o stracie, tęsknocie i dziecięcych lękach, Gdańsk 2016.

[6] D. Brett, Bajki, które leczą, Cz. 1-2, Gdańsk 2002-2003.

[7] C. Nitsch, Bajki pomagają dzieciom. Opowieści, które uzdrawiają, pocieszają i dodają odwagi, Warszawa 2001.

[8] W. Kołyszko, J. Tomaszewska, Smutek i zaklęte miasto, Gdańsk 2014; tychże, Strach i pogromca potworów, Gdańsk 2016; tychże, Wstyd i latający śpiwór, Gdańsk 2016; tychże, Zazdrość i wyścigi żółwi, Gdańsk 2016; tychże, Złość i smok Lubomił, Gdańsk 2017 i in.

[9] C. Harasimowicz, D. Suwalska [i in.], Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać, Warszawa 2010.

[10] M. Strękowska-Zaremba, B. Ostrowicka, G. Bąkiewicz [i in.], Bezpieczna bajka, Warszawa 2012.

[11] M. Broda, Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla dzieci, Warszawa 2020; tejże M. Broda, Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla (nieco) starszych dzieci, Warszawa 2021.

[12] G. Ortner,  Bajki na dobry sen. Poradnik dla rodziców dzieci od 3 do 9 lat, Warszawa 2008.

[13] E. Meyer-Glitza,  Zaczarowany róg Kamila,  Kielce 2003.

[14] G. Hermanns, 33 odprężające opowiadania dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,  Kielce 2005.

[15] S. Kalwitzki, Wtul się w miękką chmurkę,  Kielce 2005.

[16] E. Śnieżkowska-Bielak,  Bajeczne mikstury czyli bajki psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne i relaksacyjne, Gdańsk 2014.

[17]A. Kossowska, Duże sprawy w małych głowach, Warszawa 2016.

***

więcej na wielki-czlowiek.pl


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się