Stawiamy na lokalność również na rynku książki - komunikat prasowy Nielsen BookScan

Stawiamy na lokalność również na rynku książki - komunikat prasowy Nielsen BookScan

Stawiamy na lokalność również na rynku książki - komunikat prasowy Nielsen BookScan

Udostępnij

W pierwszym miesiącu otwartych księgarń na podium sprzedaży książek znalazły się nowości polskich autorów i co nieczęste, aż dwie z gatunku non - fiction: „Cham Niezbuntowany” Rafała A. Ziemkiewicza (premiera 22 kwietnia), „Jadłonomia po polsku” Marty Dymek (premiera 3 czerwca), „Lot 202” Remigiusza Mroza (premiera 20 maja). Nielsen publikuje listę BookScan top 20 z tygodni 21 - 24 (17.05 - 13.06 2020)

Autorem komentarza jest Renek Mendruń, Konsultant z Nielsen BookScan.

- Książki non-fiction w pierwszej połowie 2020 roku właściwie w ogóle nie wchodziły do top20, gdzie tradycyjnie królowały książki fiction oraz (w czasie pandemii) książki dla dzieci i młodzieży. Tym razem w pierwszej dziesiątce znalazł się jeszcze „Osobisty przewodnik po Pradze” Mariusza Szczygła (premiera 26 maja), a w drugiej „Motyw ukryty” (Katarzyna Bonda i Bogdan Lach, premiera 20 maja), „Jedz i chudnij z dietą SIRT” (Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, premiera 21 lutego) oraz „Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów” Deborah Feldman (premiera 25 marca).

Na czwartym i piątym miejscu zestawienia dwa nowe tytuły dla małych dzieci z serii Pucio Marty Galewskiej Kustry z ilustracjami Joanny Kłos („Pucio mówi dobranoc” oraz „Pucio mówi dzień dobry”; premiera 5 maja). I jeszcze do tego w drugiej dziesiątce „Pucio uczy się mówić” (pierwszy tytuł z serii wydany w 2016 roku). Z kategorii książek dla dzieci i młodzieży mamy dodatkowo dwie pozycje z 2016 roku: na miejscu ósmym „Niezłe ziółko” Barbary Kosmowskiej z ilustracjami Emilii Dziubak oraz w drugiej dziesiątce „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek z ilustracjami Daniela de Latoura. Łącznie widać pięć tytułów dla dzieci w zestawieniu top20, to także nie jest częste zjawisko. Tylko w tej kategorii na topach ciągle obserwujemy książki „evergreen” – zawsze zielone, zawsze świeże, nie starzejące się. Takich książek posiadających wiele wydań, wznawianych przez dekady, należących do „klasyki” jest sporo na rynku i to w każdym gatunku, ale z reguły nie mają siły przebicia potrzebnej do wejścia na top. Obecnie książki utrzymują się na szczytach list nie dłużej niż kilka miesięcy. Nowości wypierają nowości, no chyba, że książki ukazują się w seriach, gdzie nowy tytuł „ciągnie” sprzedaż poprzednich tomów.

W kategorii fiction odnotujmy nową serią Gangsterzy Anny Wolf (na miejscu szóstym „Zemsta gangstera” tom 2, premiera 6 maja oraz w drugiej dziesiątce „Serce gangstera” tom 1, premiera 29 stycznia 2020). Pierwszy tom serii był zarazem debiutem Anny Wolf, zgodnie z informacją wydawcy miał ponad milion odsłon na Wattpadzie, a książki mieszczą się w gatunku „romans mafijny”. Pierwszą dziesiątkę uzupełniają „Wyrwa” Wojciecha Chmielarza (premiera 6 maja) oraz „Przekręt” Pauliny Świst (premiera 3 czerwca).

Nabywcy książek nie mają pewności, czy można spokojnie wracać do swoich ulubionych księgarń. Zyskuje sprzedaż w Internecie. Twórcy myślą o nowych tekstach, ale też o nowych sposobach komunikacji. Nikt nie wie, czy prognozowany kryzys dotknie także nabywców książek, czy starczy siły nabywczej do zakupu wszystkich nowych propozycji. Wydawcy odkładają część premier na później, siłą rzeczy wśród nowości mamy mniejszą konkurencję. A czytelnicy uwielbiają nowe książki. Po okresie zamknięcia mamy „nowe otwarcie”.


Nielsen BookScan Polska

Panel Nielsen BookScan Polska działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa

ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

 

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

 

Kontakt

Barbara Tokarz

Marketing & Communications Manager w Nielsen Polska

tel.: 885 580 551, e - mail: barbara.tokarz@nielsen.com

 

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się