W styczniu starzy znajomi i dobre prognozy

W styczniu starzy znajomi i dobre prognozy

Komunikat Nielsen: W styczniu starzy znajomi i dobre prognozy

Udostępnij

Początek roku to spotkanie starych dobrych znajomych, tak osób, jak i zjawisk. Styczniowe zestawienie top20 Nielsen BookScan (tygodnie 01-04, 3-30 stycznia) otwierają Remigiusz Mróz, Kristin Hannah, Katarzyna Nosowska, Olga Tokarczuk i Anita Głowińska czyli pięć różnych fenomenów, każdy inny, każdy bardzo ważny tak literacko, jak i rynkowo. Łącznie firmy dostarczające dane do panelu BookScan Polska przeżywają świetny początek roku. Prognozujemy udany rok 2021.

Autorem komentarza jest Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan

Na czele zestawienia top20 w styczniu piszący jak w transie Remigiusz Mróz z nowością „Szepty spoza nicości”. Na drugim” Kristin Hannah z nowością zekranizowaną przez Netfliksa „Firefly Lane”. Kolejne trzy miejsca zajmują tytuły, które szły jak burza w okresie gwiazdkowym: „Powrót z Bambuko” Katarzyny Nosowskiej, „Czuły narrator” Olgi Tokarczuk i „Kicia Kocia idzie do dentysty” Anity Głowińskiej. Na szóstym niezawodny mistrz thillera Harlan Coben, na siódmym znów magia ekranizacji Netfliksa „Mój książę” Julii Quinn. Na ósmym potęga lektury szkolnej, książka wydana w 1963 roku, „Zaczarowana zagroda” Aliny i Czesława Centkiewiczów. Na dziewiątym, zaledwie po dwóch dniach sprzedaży, mistrz łagodnej powieści obyczajowej Nicolas Sparks z nowością „Powrót”. Na dziesiątym klasyk wychowawczy „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber i Elaine Mazlish w taniej wersji pocketowej.

Najnowsza nowość Remigiusza Mroza „Szepty spoza nicości” (premiera 27 stycznia, wydawnictwo Filia) po czterech dniach sprzedaży wskoczyła na pierwsze miejsce. Remigiusz Mróz ma tłumy fanów i w naszym panelu tak w roku 2019, jak i w 2020 był najlepiej sprzedającym książki autorem. Ale ma też pomysły i wewnętrzną dyscyplinę umożliwiającą mu pisanie jednej książki na kilka, kilkanaście tygodni. Pewnie dlatego jego książki ukazują się w dwóch wydawnictwach: Poznańskim, które m.in. działa z Joanną Chyłką i Filii (też z Poznania) pracującym z komisarzem Frostem. Jeden sztab mógłby tego nie pociągnąć.

 

Panel BookScan po szczycie gwiazdkowym i noworocznym załamaniu powrócił na ustalone tory styczniowej przeciętności, co widać na wykresie obrazującym sprzedaż w poprzednich 12 tygodniach. Czego nie widać na wykresie: nasi paneliści czyli firmy księgarskie Book Book, Bookszpan, Glosel, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki notują łącznie dużo lepszy początek 2021 roku niż roku 2020, który był przecież wyśmienity – ponoblowski i przedpandemiczny! W styczniu 2021 wzrost wartości i wielkości panelu w ujęciu rok do roku przekracza 20%. Do tego dodajmy, że w panelu mamy także o ponad 15% więcej numerów ISBN niż dokładnie rok temu, co oznacza poszerzenie dostępnej oferty. Prognozujemy udany rok.

 

NIELSEN BOOKSCAN POLSKA

 

Panel Nielsen BookScan działa w jedenastu krajach, w Polsce został uruchomiony w lipcu 2018 roku. Pokrywa ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl należąca do firmy Glosel i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen zanotował w 2020 roku ponad 13 mln transakcji, a średnia cena detaliczna książki drukowanej wyniosła 25 zł brutto.

 

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

 

Kontakt

Stephanie Enderby, Senior Manager, Marketing; Nielsen Book, International; e-mail: marketing.book@nielsen.com

Renek Mendruń, Nielsen BookScan Polska,
tel.: 601 353 676, e - mail: renek.mendrun.consultant@nielsen.com

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się