Wystartowało głosowanie w plebiscycie O!Lśnienia – Nagrody Kulturalne Onetu i Miasta Kraków
Nominacje dla artystów za 2018 rok zostały ogłoszone 1 lutego w programie Katarzyny Janowskiej "Rezerwacja". Głosowanie potrwa do 24 lutego. O wynikach zadecydują internauci, którzy do 24 lutego na stronie Olsnienia.onet.pl mogą oddać głos w siedmiu kategoriach konkursowych: Film, Literatura, Sztuki wizualne, Muzyka popularna, Muzyka klasyczna i jazz, Teatr oraz Serial.
Ostatnia z nich pojawia się w plebiscycie po raz pierwszy. Nagrody przyznane zostaną za najważniejsze artystyczne wydarzenia 2018 roku. Osoby, które mają szansę na ich uzyskanie, to twórcy, których świeżość spojrzenia, talent oraz warsztat lśniły najjaśniej.
Do nagród nominowani są polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w ubiegłym roku w Polsce, lub którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. Nominacje mogą otrzymać też twórcy zagraniczni, pracujący z polskimi artystami. Listę nominowanych, na podstawie rekomendacji krytyków, przygotowała wraz z Katarzyną Janowską redakcja Onet Kultura.
Zwycięzców poznamy 1 marca o godz. 20.00 podczas transmisji gali na www.onet.pl oraz w Canal+. Wręczenie nagród, koncert Natalii Przybysz i dyskusja o tym jaka będzie kultura przyszłości odbędą się w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie.
Współorganizatorami O!Lśnień są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Centrum Kongresowe ICE Kraków. Canal+ jest partnerem telewizyjnym, a polska edycja magazynu "Vogue" - patronem medialnym wydarzenia
To był wyjątkowy rok dla polskiej kultury. Zwłaszcza jeśli chodzi o film: nominacje do Oscara i wspaniały, artystyczny film Pawła Pawlikowskiego, a z drugiej strony sukces frekwencyjny nowej pracy Wojtka Smarzowskiego - kina o mocnym wybrzmieniu społecznym, porównywane z dziełami z lat 70. Miejmy nadzieję, że film Smarzowskiego będzie miał wpływ na sumienia; głośno powiedział coś, o czym do tej pory nie mówiono w sposób tak wyraźny czyli o grzechach Kościoła. W dodatku zrobił to w sposób atrakcyjny dla widzów. "Kler" przyciągnął do kin ponad 5 milionów widzów - ocenia szefowa działu kultury Onetu, Katarzyna Janowska.
- Było także wiele udanych debiutów - i to debiutów kobiecych. Jak Olga Chajdas, nominowana za "Ninę", jak Ewa Bukowska i "53 wojny", Agnieszka Smoczyńska i "Fuga". Pod kątem filmu ten rok był wyjątkowy – przypomina Janowska.
- Nominowaliśmy dyrektora i zespół Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN ponieważ miniony rok w tej instytucji był wyjątkowo obfity w ważne wydarzenia. Dwa lata temu odbyła się tam wystawa "Krew. Łączy i dzieli", w tym roku inną ważną społecznie i historycznie wystawą była "Obcy w domu", zorganizowana w rocznicę wydarzeń marca 1968 roku. Odniosła sukces frekwencyjny, ale wystawa była bardzo mocna i poruszająca także pod kątem artystycznym i narracyjnym. Wiele osób silnie ją przeżywało; zamieszanie wokół planowanej nowelizacji ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej nadało tej wystawie dodatkowe wybrzmienie. Niesamowita koincydencja, która pokazywała jak istotne mogą być lekcje historii za pomocą sztuki.
Inną głośną wystawą w POLIN była ekspozycja "W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości". - Wystawa dla dzieci - lekcja demokracji, opowiedziana przez pryzmat historii o Królu Maciusiu, tego, co działo się w latach 20. i 30.; dzieci uczą się o istocie demokracji poprzez lekcje historii. POLIN trzyma poziom, w tym roku proponując wystawy łączące walor artystyczny z edukacyjnym, co - jak widzimy z tego, co codziennie dzieje się wokół nas - jest niezmiernie istotne.
- Warta podkreślenia jest także praca, jaką wykonuje małżeństwo Magda i Gaweł Kownaccy. Powrócili do dawnych tradycji organizowania salonów sztuki w Krakowie. Zorganizowali wystawę dla artystów mieszkających w Krakowie lub połączonych z miastem jakiegoś rodzaju więzią. Podczas wystawy w krakowskim Pałacu Sztuki prezentowali prace, wykonane w ciągu ostatniego roku - instalacje, prace wideo, fotografie; obok Sasnala i Maciejowskiego młodzi, nieznani artyści. Zgłoszeń na wystawę nadesłano całe mnóstwo, wystawa została fantastycznie zaaranżowana, a na wernisaż przyszło 2,5 tysiąca widzów, co stanowi ewenement. Celem tego salonu jest ożywienie rynku sztuki.
W tym roku nagroda zostanie przyznana także w nowej kategorii - dla najlepszego serialu. - Ten rok był przełomowy dla polskich produkcji: "Ślepnąc od świateł" to majstersztyk jeśli chodzi o przełożenie powieści na obraz, kreacje aktorskie. Po redakcyjnym głosowaniu zdecydowaliśmy się nominować właśnie ten serial, a także "1983" czterech reżyserek i serial "Nielegalni" Canal+.
- Za serialem nie ciągnie się już opinia gatunku gorszego, podległego względem filmu. Zmieniło się to, a nawet zaczęło panować przekonanie, że artystyczne treści i prowadzenie opowieści lepiej wypada na gruncie serialu, który jest dłuższy i pozwala na staranne konstruowanie postaci i intrygi, niż film. W przypadku dobrych seriali mamy do czynienia z udanym połączeniem popowej oferty i artystycznych ambicji. Stają się pełnoprawnym uczestnikiem gry kulturalnej - ocenia Janowska.
Nominowani w plebiscycie O!Lśnienia – Nagrody Kulturalne Onetu
Film
- Olga Chajdas, "Nina" (Film It)
Za dojrzały, błyskotliwy i spełniony pod każdym względem debiut, opowieść o odważnej miłości wymykającej się tabu obyczajowym i społecznym.
- Wojciech Smarzowski, "Kler" (Kino Świat)
Dla najodważniejszego reżysera w Polsce, który wypowiedział głośno to, o czym wielu bało się mówić nawet szeptem. Poruszył opinię publiczną i miejmy nadzieję, sumienia.
- Paweł Pawlikowski, "Zimna wojna" (Kino Świat)
Za maestrię w reżyserii, sposób opowiadania o uczuciach i historii, który trafia do widzów na całym świecie, za bycie ambasadorem polskiego filmu i kultury.
Literatura
- Marek Bieńczyk, "Kontener" (Wielka Litera)
Za osobistą, ale nie ekshibicjonistyczną, subtelnie autoironiczną opowieść o odchodzeniu matki, która zmusza czytelnika do postawienia sobie podstawowych pytań.
- Zyta Rudzka, "Krótka wymiana ognia" (W.A.B.)
Za opowieść o erotycznych przygodach starzejącego się, kobiecego ciała i ciągle młodego serca i umysłu. Za stworzenie języka łączącego elementy gwary i prywatnych kodów językowych, oddającego przeżycia bohaterek i ich historię.
- Szczepan Twardoch, "Królestwo" (Wydawnictwo Literackie)
Za znakomitą kontynuację bestsellerowego "Króla", za odwagę w pisaniu o polskim antysemityzmie i Holokauście, za opowieść o wojnie i przetrwaniu z punktu widzenia kobiety.
Sztuki wizualne
- Dyrektor Dariusz Stola i zespół Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Za konsekwentny program Muzeum Historii Żydów Polskich i jego walory edukacyjne, ze szczególnym wskazaniem wystaw "Obcy w domu. Wokół Marca '68" i "W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości".
- Agnieszka Polska, video instalacja "The Demon’s Brain"
Za pracę na temat odpowiedzialności i możliwości jednostki zderzającej się z globalnymi procesami zmian; za namysł nad teologią chrześcijańską, ale i sztuczną inteligencją i ekologią.
- Magdalena i Gaweł Kownaccy, Krakowski Salon Sztuki
Za ożywienie krakowskiego środowiska artystycznego i nadanie nowego znaczenia historycznemu miejscu. Za zorganizowanie wystawy, która stała się powodem do refleksji i dyskusji na temat tożsamości artysty, tożsamości miasta i rynku sztuki.
Muzyka popularna
- Katarzyna Nosowska, "Basta" (Kayax)
Za płytę osobistą, ale będącą jednocześnie manifestem przeciw przemocy istotnym dla wielu kobiet; za odważny zwrot w stylistyce i warstwie tekstowej.
- Behemoth, "I Loved You At Your Darkest" (Mystic Production)
Za możliwość obcowania z doskonale precyzyjną, ekstremalną muzyką, którą zespół od lat eksportuje z powodzeniem na cały świat. Jest ciężko, szybko i różnorodnie.
- Rosalie., "Flashback" (Alkopoligamia)
Za jedno z największych zaskoczeń minionego sezonu. Rosalie. pokazała, że na naszej scenie jest miejsce na alternatywne R&B, nawet to zaśpiewane po polsku.
Muzyka klasyczna i jazz
- Jakub Józef Orliński, "Anima sacra" (Erato/Warner Classics)
Za oszałamiający debiut na międzynarodowych scenach muzycznych. Artysta z dnia na dzień stał się ulubieńcem zarówno klasycznej publiczności filharmonii, jak i odbiorców YouTube’a.
- Aga Zaryan, "High&Low;" (Warner Music)
Za płytę dojrzałą emocjonalnie, muzycznie wyrafinowaną i jednocześnie odpowiedzialną społecznie. Autorką tekstów jest wokalistka. Dzięki temu kompozycje nabierały osobistego charakteru.
- Daniel Cichy i zespół Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za projekt "100 na 100"
11 listopada 2018 roku, w 11 salach koncertowych w Polsce i na 11 estradach na świecie zabrzmiało 100 utworów polskich kompozytorów. Ponad 1600 minut muzyki, przez 22 godziny wykonały najlepsze polskie orkiestry i najwybitniejsze formacje specjalizujące się w interpretacji muzyki współczesnej.
Serial
- Krzysztof Skonieczny i Jakub Żulczyk, "Ślepnąc od świateł" (HBO)
Za doskonałe przełożenie powieści na język filmu oraz stworzenie wyrazistych bohaterów i obrazu współczesnej Warszawy - jednocześnie brutalnego i nasyconego poezją.
- Jan P. Matuszyński i Leszek Dawid, "Nielegalni" (Canal+)
Za reżyserię serialu zrealizowanego z międzynarodowym rozmachem, opowiadającego o życiu agentów, ciężarze podwójnej tożsamości i splocie świata przestępczego i polityki.
- Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska, "1983" (Netflix)
Za reżyserię pierwszego polskiego serialu dla światowej platformy Netflix, za wykreowanie sugestywnego i wciągającego świata alternatywnej historii Polski.
Teatr
- Krystyna Janda, "Zapiski z wygnania" (Teatr Polonia)
Za wielką poruszającą kreację w spektaklu opowiadającym o wypędzeniu polskich Żydów w Marcu '68, w spektaklu odsłaniającym dawny i dzisiejszy antysemityzm.
- Weronika Szczawińska, "Genialna przyjaciółka" (Wrocławski Teatr Współczesny)
Za feministyczny spektakl będący pierwszą polską adaptacją prozy Eleny Ferrante; za opowieść o walce z męską dominacją i nierównościami klasowymi, za refleksję na temat aspiracji i rozczarowań kobiet.
- Krzysztof Warlikowski, "Wyjeżdżamy" (Nowy Teatr w Warszawie)
Za melancholię, wzruszenia, ale i humor na przekór śmierci; za wspaniałą grę zespołu aktorskiego, w którym każda z gwiazd Nowego kreuje swój fragment spektaklu.